Tips til vedlikehold av seng og madrass

Enkle tips til vedlikehold av sengen

Vedlikehold av madrass og seng går faktisk i stor grad ut på å lufte og rengjøre med enkle grep. Det behøver hverken å være tidkrevende eller vanskelig å få madrassen til å vare lenger.

Vekt har også noe å si for når man eventuelt bør bytte ut madrassen. En tyngre person legger mer tyngde og dermed også mer slitasje på madrassen, og da kan man oppleve at madrassen skal skiftes ut noe oftere.

Hvis du for eksempel lider av støvmiddallergi, kan det være en god ide å gå til anskaffelse av en madrassbeskytter. En madrassbeskytter bør rengjøres ca 6 ganger i året og bidrar til et sunnere sengemiljø. Hvis du ikke lider av allergi, men gjerne vil forbedre sengens hygiene, kan en madrassbeskytter anbefales. Madrassbeskytteren beskytter mot søl, flekker, støv og eventuelle uhell og kan bidra til at selve madrassen får et mye lenger liv.

Se forslag til gode madrassbeskyttere her ! 

1. Ikke re opp sengen!

Når du står opp om morgenen har du kanskje gjort det til en god vane å re opp sengen. Når det kommer til å skulle sikre at sengen får et lenger liv, er dette noe du burde spare til særlige anledninger – for eksempel når det kommer gjester. Et sengeteppe kan være dekorativt og skape en ryddig følelse i soverommet, men visste du at man burde unngå sengeteppet dersom man vil vedlikeholde et hygienisk sengemiljø? Et sengeteppe kan bidra til å holde på fukten madrassen og ikke gi mulighet for at mugg og midd kan få utvikle seg i madrassen. Bakterier trives i et fuktig miljø og får god mulighet for å gro hvis sengen aldri blir luftet tilstrekkelig.

Om natten utskiller vi en del svette, og dette setter seg naturlig nok i madrassen, som derfor blir utsatt for mye fukt. Dette kan være med til å nedbryte både stopningsmateriale, fjæring og spenst på sikt. Derfor er det viktig at madrassen blir tilstrekkelig luftet etter hver natt. Når man legger dynen over hele sengeflaten og kanskje også et sengeteppe sperrer man fukten inne og gir god grobunn for bakterievekst. I stedet bør du legge dynen i fotenden av sengen og la madrassen få luftet seg. Når du skifter sengetøy bør du også la sengen få luft i minst to timer før du legger på nytt.

2. Snu madrassen! 

For å sikre seg at overmadrassen bevarer best mulig elastitet, skal den vendes og snus flere ganger i året. Dette gjør man for å sikre at stopningsmaterialet ikke setter seg. Det mange ikke vet, er at madrassen skal snus ganske ofte for å sikre jevnere slitasje og unngå groper og samlinger av stopning. Hvis du har en madrass med fjæring, kan det også hjelpe å få fordelt slitasjen jevnt å fjærene – for å sikre seg at madrassen holder lenger. Når du snur madrassen bør du også støvsuge den på alle kanter og i sprekker. Dette gjør at du kan nedkjempe støv og støvmidd som har en tendens til å bosette seg i madrassen.

Slik vender du madrassen

Nå har du fått vite at madrassen bør vendes, men vet du hvordan du skal vende den? Madrassen skal snus 180 grader flere ganger i året. Det er lurt å vende madrassen en omgang hver gang man dreier den. Det er en god ide å bytte mellom fot- og hodeende flere ganger i året. Du skal også snu madrassen et par ganger i året for å sikre jevn slitasje på hver overflate.

3. Sørg for å ha luft under madrassen

En madrass burde alltid være på en ribbebunn for å sikre optimal lufting og for å unngå at fukt samler seg under madrassen. En madrass på ribbebunn har mulighet til å bli luftet også på undersiden, og unngår at man fanger støv og fukt på undersiden av madrassen.

4. Skift sengetøy hver uke!

Sengetøyet skaper en barriere mellom deg og madrassen og samler opp svette og støv i løpet av natten. Derfor skal man skifte sengetøy ofte, både av hygieniske årsaker og for å skåne madrassen. Vi anbefaler at man skifter sengetøy hver uke til annenhver uke for optimal sengehygiene. Når du skifter sengetøy bør du samtidig lufte både dyne, pute og madrass i minst to timer uten sengetøy på for å sikre at all fukt kommer ut. Det kan være deilig å komme hjem til nyoppredd seng når man kommer hjem fra ferie, men visste du at du burde la sengen stå uten sengetøy mens du er borte? Hvis du vil ha en optimal lufting av dyner og madrass, er det lurt å la sengen stå uten sengetøy mens du er på ferie – så er du sikker på å få ut fukt som kan gi grobunn for mugg, bakterier og støvmidd.

5. Støvsug madrassen!

Det er viktig å støvsuge madrassen nøye hvis du vil bli kvitt støv og støvmidd. Dette kan bidra til et mye sunnere sovemiljø og også bidra til å holde madrassen ‘nyere’ lenger. Når du støvsuger i alle sprekkene sikrer du at du blir kvitt allergifremkallende støv og støvmidd og at du ikke puster inn dette i løpet av natten. Madrassen er noe mange glemmer når de skal støvsuge, men det kan være verdt å huske på!

6. Ikke spis og drikk i sengen!

Det er ingen god ide å spise og drikke i sengen. Det øker riskoen for søl og flekker og smuler og matrester kan tiltrekke seg ubudne gjester. Hvis uhellet allikevel skulle være ute og man skulle få en flekk på madrassen er det en god ide å fjerne med en fuktig klut med det samme. Husk å ta av sengetøy og la det våte tørke helt før du legger på sengetøy. Gjør det til en god vane å fjerne fukt og eventuelle flekker før de setter seg i madrassen.

Enkle tips for en seng som varer lenger!

Med disse enkle tipsene kommer du langt når du skal ta vare på madrassen! Alle grepene er forholdsvis enkle og kan gjøres fort når du allikevel skal skifte sengetøy eller gjør rent på soverommet. Du vil få en seng som er bedre lenger og som kan tilby bedre støtte over lenger tid.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *